O czym myślimy po odebraniu kluczyków do zakupionego używanego samochodu? O tym, by jak najszybciej zacząć się nim cieszyć, przemierzając kolejne kilometry. Zanim jednak oddasz się przyjemnościom, czas zapiąć na ostatni guzik wszelkie formalności. Sam zakup oraz podpisanie umowy to dopiero początek. Co należy zrobić po zakupie samochodu?

Sprawdź, czy umowa zawiera wszelkie potrzebne informacje.

Umowa kupna-sprzedaży na samochody używane w gruncie rzeczy jest bardzo prosta. Powinna zawierać wszelkie informacje dotyczące stron transakcji oraz samochodu, tj.: imiona, nazwiska, adresy zamieszkania, numery PESEL, informacje z dowodu osobistego, numer rejestracyjny pojazdu, numer nadwozia (VIN), pojemność oraz rok produkcji.

Nie może też braknąć, rzecz jasna, informacji o cenie, dacie zawarcia transakcji oraz ewentualnych usterkach. I tutaj sprawa zaczyna się komplikować. Popularnym procederem jest zaniżanie wartości samochodu na umowie, co jest dla kupującego niebezpieczne oraz (do czego jeszcze wrócimy), nieopłacalne. Zaniżenie wartości samochodu na umowie może utrudnić egzekwowanie zwrotu pieniędzy z tytułu rękojmi oraz naraża kupującego na odpowiedzialność karnoskarbową.

Podobnie niebezpieczne jest wpisanie wcześniejszej daty. Wówczas, w przypadku dokonania wykroczenia przed faktycznym nabyciem samochodu, nowy właściciel samochodu może zostać obarczony winą za wybryki poprzednika. Z tego względu warto na umowie wpisać nie tylko datę nabycia samochodu, ale i konkretną godzinę. Kto wie, czy tuż przed oględzinami samochodu sprzedawca samochodu nie złamał kilkukrotnie prawa, co uwieczniono w miejskim monitoringu? W takich przypadkach udowadnianie niewinności bywa bardzo żmudne i skomplikowane.

Na nieprzyjemności narazimy się również wtedy, jeśli kupujemy samochody o niepewnej przeszłości, posiadający wady ukryte, zaś w umowie będzie zawarta informacja o pełnej świadomości stanu technicznego auta. Nieuczciwi sprzedawcy zasłonią się wówczas tym punktem, twierdząc, że stan samochodu był nabywcy doskonale znany. Jak tego uniknąć? Warto sięgnąć po najskuteczniejsze rozwiązanie – korzystać wyłącznie z ofert podmiotów cieszących się dużą renomą oraz zaufaniem zadowolonych nabywców. Odrobinę wyższa cena samochodu to w rzeczywistości wyjątkowo niski koszt spokoju i pewności.

Podatek uiszczany w Urzędzie Skarbowym.

Jeśli chodzi o samochody używane, w terminie 14 dni od nabycia auta należy pójść do Urzędu Skarbowego celem uiszczenia podatku od wzbogacenia się. Na jaki koszt trzeba być przygotowanym? Obliczenie podatku jest niezwykle łatwe. Jest to kwota 2% faktycznej ceny, za którą nabyliśmy auto. Tutaj rodzi się pytanie – czy zaniżona kwota na umowie oznacza, iż zapłacimy niższy podatek? Odpowiedź brzmi: to zależy. W każdym przypadku urzędnik ma obowiązek sprawdzić, czy cena auta zawarta na umowie zgodna jest z faktyczną wartością danego modelu. Służą do tego regularnie aktualizowane widełki cenowe, które określają orientacyjną wartość egzemplarza (bez względu na to czy to Volkswagen, Audi, Skoda, Ford, BMW, Renault, Fiat) i jeśli urzędnik zauważy, iż rozbieżności są bardzo duże, podstawą opodatkowania będzie realna wartość rynkowa.

Co ciekawe, podatek od czynności cywilnoprawnych omija samochody o wartości niższej niż 1000 zł. Właśnie z tego powodu wielu nabywców zaniża wartość samochodu poniżej tej kwoty, aby uniknąć płacenia podatku. To jednak może zostać wychwycone przez Urząd Skarbowy. A co zrobić, gdy pojazd, na skutek: awarii, wypadku, uszkodzenia lub z innego powodu rzeczywiście wart jest dużo mniej, niż wynika to z tabeli? Wówczas najlepiej przedstawić urzędnikowi dokumentację i zdjęcia, potwierdzające ten fakt.

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.

Czy tuż po zakupie samochodu możemy się nim legalnie poruszać? Jeśli posiada on ubezpieczenie OC oraz ważne badanie techniczne, nic nie stoi na przeszkodzie. Warto bowiem wiedzieć, że ubezpieczenie przechodzi na nowego właściciela wraz z nabyciem samochodu. Umowa obowiązuje do końca okresu, na który była zawierana. Pozostawienie zastanego ubezpieczenia OC ma kilka korzyści, a najważniejszą z nich jest brak konieczności opłacania nowej polisy. Niestety, w wielu przypadkach może nieść za sobą także wiele negatywnych skutków.

Najpoważniejszy skutek to regres ubezpieczeniowy, czyli roszczenie zwrotu poniesionych przez ubezpieczyciela kosztów, w związku z wyrządzeniem szkody. Regres najczęściej występuje w przypadku spowodowania wypadku pod wpływem alkoholu, jednak mogą na niego wpływać także inne okoliczności. Przykładem jest np. zapis w polisie, iż samochodem nie mogą jeździć osoby poniżej pewnego wieku (np. 25 lat). Jeśli przejmiemy takie ubezpieczenie, a jesteśmy młodsi niż wymagany limit, nie powinniśmy w ogóle wsiadać za kierownicę danego samochodu. Jak się okazuje, najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest wypowiedzenie umowy ubezpieczenia tuż po zakupie samochodu (w terminie do 30 dni od daty zakupu) i zawarcie nowej. Wówczas możemy również znaleźć ofertę polisy najlepiej dopasowaną do naszych warunków.

Wizyta w Wydziale Komunikacji.

Kolejnym krokiem, jaki czeka świeżego nabywcę samochodu, jest zarejestrowanie pojazdu w Wydziale Komunikacji. Najczęściej związane jest to także z wymianą tablic rejestracyjnych na nowe. Zastałe możemy zachować tylko wówczas, jeśli poprzedni właściciel zarejestrował samochód w tym samym powiecie.

Do Wydziału Komunikacji, gdzie rejestruje się samochody, należy pójść w terminie 30 dni od daty zakupu auta osobowego czy użytkowego. Należy mieć przy sobie: dowód osobisty, umowę kupna-sprzedaży, dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem, kartę pojazdu (jeśli została wydana) oraz stare tablice rejestracyjne. Po wypełnieniu wniosków otrzymujemy tymczasowy dowód rejestracyjny obowiązujący przez 30 dni. W tym czasie wyrobione zostaną nowe tablice oraz „twardy” dokument samochodu. O jego nadejściu zostaniemy powiadomieni przed Wydział Komunikacji sms-em.

Przed wizytą w Wydziale Komunikacji warto sprawdzić, czy posiadamy wszystkie dokumenty przy sobie. Zazwyczaj wiąże się ona z wielogodzinnym oczekiwaniem na swoją kolej, więc brak jednego dokumentu może oznaczać kolejną drogę przez mękę. Co ważne, samochody mogą być rejestrowane wyłącznie, gdy posiadają ważny przegląd techniczny. Jak sporządzić przegląd samochodu, którym – z przyczyn prawnych – nie możemy jeździć po drogach publicznych? Opcje są dwie: transport samochodu lawetą do Stacji Kontroli Pojazdów lub wyrobienie w Wydziale Komunikacji czerwonych tablic tymczasowych. Samochodem importowanym możemy podjechać na badanie do SKP na tablicach wywozowych.

Źródło: dasweltauto.pl